sunnuntai 9. heinäkuuta 2017

Museorautatiellä höyryjunan kyydissä


Teimme tänään retken Uuteenkaarlepyyhyn, Kovjoen entiselle rautatieasemalle ja museorautatielle. Asema rakennettiin Seinäjoki-Kokkola -rataosuuden radanrakennustöiden yhteydessä vuonna 1885. Kovjoesta tuli risteysasema vuonna 1903, kun yksityinen, kapearaiteinen (60 cm levyinen) Uudenkaarlepyyn rautatie avattiin. Kapearaiteinen rata purettiin jo vuonna 1916, syynä oli muun muassa radan kannattamattomuus. 


Valtionrautatiet rakennutti vuonna 1946 leveäraiteisen sivuradan Kovjoelta Uudenkaarlepyyn keskustaan ja radalla oli henkilöliikennettä vuoteen 1956 asti. Tavaraliikennettä radalla oli vuoteen 1982 saakka, jolloin rata lakkautettiin ja purettiin (Wikipedia). Rautatieasema lakkautettiin vuonna 1983. 

Vanhan radan penkereelle rakennettiin vuosina 1987-1989 kapearaiteinen Kovjoen museorautatien rataosuus. Museoradalla liikennöi pääasiassa kesäsunnuntaisin museohöyryveturi vetäen antiikkisia matkustajavaunuja kahden kilometrin pituisella radalla. Tätä hienoa, historiallista toimintaa järjestää Nykarleby Jernväg. 

Asemarakennuksessa sijaitsee Cafe Emma, joka on auki kesän liikennepäivien ajan. Kahvila on sisustettu 1800-luvun lopun tyyliin ja nähtävillä on rautateihin liittyvää esineistöä ja valokuvia. 

Aseman pihapiirissä on teemaan liittyvä lasten leikkipuisto. 

Kovjoen asema vuonna 2017, nykyään Kovjoki on miehittämätön junakohtauspaikka. 
Kovjoen asema vuonna 1918. 
Eipä syleksitä lattialle, kun on posliininen sylkykuppikin olemassa. 

Tällainen kohde oli hyvä yhdistelmä toimintaa ja museota.  Ja rautateillä sekä asemilla on jokin erityinen tunnelma, joka ihastuttaa aina vaan. 

-junailuterveisin Anna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti